Eucaristia – Aula 1 / Eucharist – Class 1
In Portuguese and English.
Por Victor da Silva Pinheiro, Escritor Brasileiro do Século 21.
Texto tirado do meu livro “Crônicas da Teologia Cristã”.
Eucaristia – Aula 1
Tirado e Desenvolvido por mim da Escola de Teologia Discípulos Missionários da Igreja Santa Júlia, do bairro da Torre, da cidade de João Pessoa, capital do estado da Paraíba, Brasil.
Para entendermos o significado da eucaristia, temos que percorrer toda a história desde o Antigo Testamento, que foi o tempo da promessa, que se cumpriu em Jesus. A gente deve ler o Antigo Testamento sob a luz do Novo Testamento. Deus tem um projeto: criar um ser humano para viver em comunhão com Deus. “Deus é amor”, como diz no Evangelho Segundo João. E esse amor transbordou na criação da humanidade. O destino de todos é voltar à unidade, a Deus. Atender o chamado. Simbolicamente, todos nós mordemos a maçã, o fruto proibido do livro do Gêneses, e assim, cairmos na matéria; para voltarmos para a unidade de modo consciente. Jesus veio nos devolver a comunhão com o Pai. O Filho do Homem nos fez filho. O projeto de Deus se baseia em 3 alicerces trazidos por Jesus: salvação, diálogo e comunhão. A igreja veio para dar continuidade ao trabalho de Jesus. A eucaristia é um sacramento, e os sacramentos são os santos mistérios, sinais e símbolos. Sabemos que os sacramentos na igreja católica são 7 no total. O sacramento é um sinal visível que nos leva ao invisível. São sinais eficazes da graça de Deus, instituídos por Jesus Cristo, para nossa salvação. Jesus provou através da ressurreição que o ser humano é capaz de se superar, pois em uma só vida Jesus mostrou o que é o caminho, a verdade e a vida. E seguindo Jesus como modelo, como o próprio Jesus disse: “Haverá outros que farão coisas maiores do que eu fiz”. Esses são os escolhidos.
Os sacramentos são o coração da igreja. Temos os sacramentos da iniciação (batismo, eucaristia e crisma), sacramentos de cura (unção dos enfermos e penitência), e os sacramentos de serviço (ordem e matrimônio). Os sacramentos acompanham o desenvolvimento humano. Para nós, os sacramentos são uma realidade objetiva que Jesus colocou poder. Etimologicamente, eucaristia quer dizer: ação de graças, ou dar graças. Tudo tem sua origem na eucaristia, que tem haver com comunhão, que tem haver com banquete. Lembre-se da última ceia de Jesus e os apóstolos. O contexto que Jesus institui a eucaristia é bem próximo da Páscoa, e isso foi proposital, pois Jesus se colocou como o novo cordeiro. Jesus antecipa sacramentalmente na última ceia, com o pão e o vinho, que simbolizam respectivamente, o corpo e o sangue de Cristo. Assim como o mistério pascal, a eucaristia é um sacramento do amor cristão. O amor “Ágape”, ilimitado, sem fronteiras, incondicional, como diz na bíblia: “... e ele (Jesus Cristo) nos amou ao extremo.” Toda a vida de Jesus foi uma vida eucarística, pois foi de doação, serviço, dar graças, ofertar. Como Jesus diz na bíblia: “Eu não vim ao mundo para ser servido, mas para servir!” Sejamos imitadores de Cristo. Pensem a eucaristia onde se reúnem bispos, presbíteros, o povo, e etc, com o intuito de dar graças a Deus. A eucaristia também está ligada com a memória, presença e profecia (é um sinal escatológico). Está também ligada ao sacrifício. Deus é o grande pedagogo que por meio do culto, templo, sacerdotes, sacrifícios, santidade, preparou seu povo para a revelação trazida por meio de Jesus Cristo. Sacrifício, etimologicamente, é fazer uma coisa sagrada, e eucaristia é um sacrifício.
Autor: Victor da Silva Pinheiro, Escritor Brasileiro do Século 21.
Redes Sociais: @victorspinheiro300
In Portuguese and English.
By Victor da Silva Pinheiro, Brazilian Writer of the 21st Century.
Text taken from my book “Chronicles of Christian Theology”.
Eucharist – Class 1
Taken and developed by me from the School of Theology Missionary Disciples of the Santa Júlia Church, in the Torre neighborhood, in the city of João Pessoa, capital of the state of Paraíba, Brazil.
To understand the meaning of the Eucharist, we have to go through all of history, starting with the Old Testament, which was the time of the promise, which was fulfilled in Jesus. We must read the Old Testament in the light of the New Testament. God has a plan: to create a human being to live in communion with God. “God is love”, as it says in the Gospel According to John. And this love overflowed in the creation of humanity. The destiny of all is to return to unity, to God. To answer the call. Symbolically, we all bit the apple, the forbidden fruit of the book of Genesis, and thus, fall into matter; to return to unity consciously. Jesus came to restore our communion with the Father. The Son of Man made us his children. God's plan is based on three foundations brought by Jesus: salvation, dialogue and communion. The church came to continue Jesus' work. The Eucharist is a sacrament, and the sacraments are the holy mysteries, signs and symbols. We know that there are seven sacraments in the Catholic Church. The sacrament is a visible sign that leads us to the invisible. They are effective signs of God's grace, instituted by Jesus Christ for our salvation. Jesus proved through the resurrection that human beings are capable of overcoming themselves, because in one life Jesus showed what is the way, the truth and the life. And following Jesus as a model, as Jesus himself said: "There will be others who will do greater things than I have done". These are the chosen ones.
The sacraments are the heart of the church. We have the sacraments of initiation (baptism, Eucharist and confirmation), sacraments of healing (anointing of the sick and penance), and sacraments of service (orders and marriage). The sacraments accompany human development. For us, the sacraments are an objective reality that Jesus has given power to. Etymologically, Eucharist means: thanksgiving, or giving thanks. Everything has its origin in the Eucharist, which has to do with communion, which has to do with a banquet. Remember the Last Supper of Jesus and the apostles. The context in which Jesus institutes the Eucharist is very close to Easter, and this was intentional, because Jesus placed himself as the new lamb. Jesus anticipates sacramentally at the Last Supper, with the bread and wine, which symbolize, respectively, the body and blood of Christ. Just like the Paschal Mystery, the Eucharist is a sacrament of Christian love. “Agape” love, unlimited, without borders, unconditional, as the Bible says: “... and he (Jesus Christ) loved us to the extreme.” Jesus’ entire life was a Eucharistic life, because it was one of giving, service, giving thanks, offering. As Jesus says in the Bible: “I did not come into the world to be served, but to serve!” Let us be imitators of Christ. Think of the Eucharist where bishops, presbyters, the people, etc. gather with the intention of giving thanks to God. The Eucharist is also linked to memory, presence and prophecy (it is an eschatological sign). It is also linked to sacrifice. God is the great pedagogue who, through worship, temple, priests, sacrifices, and holiness, prepared his people for the revelation brought through Jesus Christ. Sacrifice, etymologically, is to do something sacred, and the Eucharist is a sacrifice. Author: Victor da Silva Pinheiro, Brazilian Writer of the 21st Century.
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